«Η κυβέρνηση σχεδιάζει έναν νέο γύρο λεηλασίας των συντάξεων», τονίζει ο Αλέξης Μητρόπουλος στο iEidiseis. Τι γίνεται με τις συντάξεις χηρείας. Επιδοτείται μόνο το 9,14% εκ των εγγεγραμμένων ανέργων στον ΟΑΕΔ. Εφιαλτικά στοιχεία.
Ως «είναι ένα από τα
πιο κρίσιμα έτη της μεταπολίτευσης» για συνταξιούχους και
ασφαλισμένους χαρακτηρίζει το 2021 ο Αλέξης Μητρόπουλος, αναφέροντας επτά
σταθμούς- γεγονότα που θα επηρεάσουν το νέο έτος το σύνολο των συνταξιούχων και
των ασφαλισμένων.
Ο κορυφαίος
εργατολόγος, με την εφόλης της ύλης συνέντευξή του στο iEidiseis, μιλά και για το ασφαλιστικό, την πορεία
και την επιδότηση της εργασίας, τις συντάξεις χηρείας, αλλά και τα εργασιακά.
Μιλάτε για επτά σταθμούς-γεγονότα το 2021 όσον αφορά στους
συνταξιούχους. Ποιοι ακριβώς είναι;
Το 2021 θα
είναι ένα από τα πιο κρίσιμα έτη της μεταπολίτευσης για
συνταξιούχους-ασφαλισμένους.
1ον) Η μεγάλη μάχη στην Ολομέλεια του Συμβουλίου
Επικρατείας στις 15-1-2021 για τα Δώρα και τις επικουρικές συντάξεις, που αφορά
2,5 εκατ. συνταξιούχους,
2ον) Ο επανυπολογισμός όλων των συντάξεων (παλαιών και
νέων) περίπου 2,6 εκατ. συνολικά, σύμφωνα με τους νόμους Κατρούγκαλου και
Βρούτση (ν. 4387/2016 και 4670/2020),
3ον)
Οι νέες κύριες συντάξεις με τις αυξήσεις ΜΟΝΟ αυτών που στηρίζονται σε ασφάλιση
πάνω από 30 χρόνια (ή 9.000 Η.Α). Όσοι έχουν λιγότερα από 30 χρόνια ασφάλισης,
δεν θα λάβουν καμία απολύτως αύξηση ούτε τώρα, ούτε στο μέλλον,
Μεγάλη μάχη στην Ολομέλεια του
Συμβουλίου Επικρατείας στις 15-1-2021 για τα Δώρα και τις επικουρικές
συντάξεις, που αφορά 2,5 εκατ. συνταξιούχους
4ον)
Η έναρξη της διαδικασίας μείωσης των «παλαιών» συντάξεων (προ της 13-5-2016)
μέσω της μείωσης ή εξάλειψης της προσωπικής διαφοράς, σύμφωνα με τον νόμο
Βρούτση (ν. 4670/2020) που επανέλαβε τη διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου (ν.
4387/2016),
5ον)
Η αύξηση των ορίων ηλικίας κατά 1-2 έτη για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
δεκαέξι (16) κατηγοριών ασφαλισμένων, κυρίως γυναικών, σύμφωνα με τις αναλύσεις
της ΕΝΥΠΕΚΚ,
6ον)
Η κατάργηση την 31-12-2021 κάθε πρόωρης συνταξιοδότησης με θύματα όλες τις
εργαζόμενες γυναίκες και
Κατάργηση την 31-12-2021 κάθε
πρόωρης συνταξιοδότησης με θύματα όλες τις εργαζόμενες γυναίκες
7ον)
Η κατάργηση των μεταβατικών (ευνοϊκών) ορίων για όσους/όσες δεν έχουν
θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31-12-2021.Από 1-1-2022 θα εφαρμοστεί
ο γενικός κανόνας συνταξιοδοτικής θεμελίωσης για όλους, χωρίς καμία πρόωρη
συνταξιοδότηση:Ή με 40 έτη ασφάλισης και στο 62ο έτος ηλικίας ή στο 67ο και άνω
με 15 έτη ασφάλισης (4.500 Η.Α.) τουλάχιστον.
Από 1-1-2022 θα εφαρμοστεί ο
γενικός κανόνας συνταξιοδοτικής θεμελίωσης για όλους, χωρίς καμία πρόωρη
συνταξιοδότηση:Ή με 40 έτη ασφάλισης και στο 62ο έτος ηλικίας ή στο 67ο και άνω
με 15 έτη ασφάλισης (4.500 Η.Α.) τουλάχιστον
Η εφαρμογή του γενικού κανόνα θεμελίωσης
από 1-1-2022 θα αυξήσει εμμέσως κατά πέντε (5) έτη τα όρια συνταξιοδότησης,
κυρίως των γυναικών. Σε ορισμένες μάλιστα χιλιάδες γυναικών, θα στερήσει
παντελώς το δικαίωμα της συνταξιοδότησης.
Με τις συντάξεις χηρείας τι ακριβώς ισχύει; Δεν τις παίρνουν όλοι
στο 70%;
Όχι. Η ΕΝΥΠΕΚΚ στην από 28-12-2020 ανακοίνωσή
της αποκάλυψε ότι μία στις δύο συντάξεις λόγω θανάτου (χηρείας) συνεχίζουν να
καταβάλλονται στο 25% της σύνταξης του θανόντος και όχι στο 70%, όπως ψευδώς
υποστηρίζουν, σχεδόν καθημερινά, διάφοροι δημοσιολόγοι. Αναφερόμαστε σε
συντάξεις χηρείας, όταν και οι δύο σύζυγοι είναι δημόσιοι υπάλληλοι, δημόσιοι
λειτουργοί ή στρατιωτικοί.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 9 του ν.
3620/2007 (ΦΕΚ Α 276/11-12-2007) παρέχεται στη χήρα/στον χήρο σύζυγο που είναι
συνταξιούχος του Δημοσίου (από δικό του/της δικαίωμα), στην περίπτωση θανάτου
του/της συζύγου (επίσης συνταξιούχο του Δημοσίου), ποσοστό 25% της σύνταξης από
τον αποβιώσαντα/την αποβιώσασα σύζυγο, με δικαίωμα επιλογής τής μεταβιβαζόμενης
σύνταξης!
Η απαράδεκτη αυτή διάταξη δυστυχώς
διατηρήθηκε σε ισχύ και υπό το καθεστώς των νόμων 4387/2016, 4611/2019 και του
νόμου Βρούτση 4670/2020.Έτσι οι μισές και πλέον συντάξεις χηρείας (περίπου
200.000) επιζώντων συζύγων (δημοσίων υπαλλήλων, δημοσίων λειτουργών,
στρατιωτικών) που συνταξιοδοτήθηκαν από το Δημόσιο λόγω θανάτου, λαμβάνουν
ακόμη και σήμερα το 25% (περικοπή 75%) της σύνταξης του θανόντος/της θανούσης
συζύγου!
Η
κυβέρνηση, πάντως, προωθεί τον δεύτερο πυλώνα ασφάλισης. Σας ανησυχεί και τί
ακριβώς, κ. Μητρόπουλε;
Η κυβέρνηση σχεδιάζει έναν νέο γύρο
λεηλασίας των συντάξεων. Αυτή τη φορά των -ήδη εξαϋλωμένων από τις αλυσιδωτές
μνημονιακές περικοπές- επικουρικών συντάξεων.
Παρότι από 1-3-2020 έχουμε νέο
ασφαλιστικό, τον νόμο Βρούτση (ν. 4670/2020), -ο οποίος κατά τη συζήτηση του
σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή διαβεβαίωνε ότι δεν θα υπάρξει άλλη ασφαλιστική
μεταρρύθμιση μέχρι το 2070(!)-, πρόσφατα η Επιτροπή Πισσαρίδη ανακοίνωσε ότι
επιβάλλεται (και γι’αυτό προωθείται) η ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης
μέσω της κεφαλαιοποίησής της (αμιγής κεφαλαιοποίηση-ultraκεφαλαιοποίηση).
Αυτό όμως το απαγορεύει το Σύνταγμα, καθώς
και η Νομολογία των Ανωτάτων Δικαστηρίων μας, και μάλιστα πρόσφατη.
Πιο συγκεκριμένα, με τις υπ’αριθ.
2287/2015 και 1889/2019 αποφάσεις της Ολομέλειάς του, το Συμβούλιο Επικρατείας
έχει αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο κεφαλαιοποίησης της Επικουρικής Ασφάλισης.
Αποφάνθηκε αμετάκλητα ότι σύμφωνα με το άρθρο 22 (παρ. 4) του ισχύοντος
Συντάγματος, η Επικουρική Ασφάλιση:
-είναι
δημόσια και υποχρεωτική
-παρέχεται
αποκλειστικά και μόνο από το κράτος ή από ΝΠΔΔ,
-είναι
ξένη προς επιχειρηματικούς κινδύνους που συνδέονται με την άσκηση της
ασφαλιστικής λειτουργίας από ιδιωτικούς φορείς και
-έχει
τελικό και μοναδικό εγγυητή το κράτος, το οποίο υποχρεούται να συμμετέχει στη
χρηματοδότησή της!
Έτσι, σύμφωνα με τις δύο αυτές αποφάσεις
του ΣτΕ, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ολόκληρη η πρόταση για κεφαλαιοποίηση
της Επικουρικής Ασφάλισης από το Μνημόνιο Πισσαρίδη είναι στο σύνολό της εκτός
Συντάγματος και Νομολογίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας μας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου