Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

Αναπλήρωση Προϊσταμένων-Επίδομα θέσης ευθύνης: Το Ελεγκτικό Συνέδριο για την καταστρατήγηση του νόμου μέσω καθυστερήσεων


       Τη νομιμότητα λήψης επιδόματος θέσης ευθύνης σε περίπτωση αναπλήρωσης Προϊσταμένου οργανικής μονάδας Δήμου και ειδικότερα το πότε η αναπλήρωση διαρκεί τόσο πολύ, ώστε να συνιστά καταστρατήγηση του νόμου περί επιλογής Προϊσταμένων από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, εξέτασε το Ελεγκτικό Συνέδριο στην αριθμ.126/2018 Πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου στο Ι Τμήμα.
       Η Πράξη προκλήθηκε από το γεγονός ότι Επίτροπος είχε αρνηθεί να θεωρήσει χρηματικό ένταλμα τρέχοντος έτους, που αφορούσε στην καταβολή μισθοδοσίας και αναδρομικών επιδόματος θέσης ευθύνης.  Η περίπτωση αφορούσε Αναπληρωτή Προϊστάμενο Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας.Η αιτιολογία άρνησης του Επιτρόπου εστίαζε στο ότι η καταβολή του εν λόγω επιδόματος ήταν μη νόμιμη, διότι δεν προέκυπτενα έχει γίνει έναρξη της διαδικασίας επιλογής Προϊσταμένων από το οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο.
      Το Ελεγκτικό Συνέδριο, αφού εξέτασε σειρά σχετικών διατάξεων νόμων, κατέληξε μεν στη νομιμότητα του συγκεκριμένου εντάλματος, όμως με αξιοσημείωτη τεκμηρίωση.
Επεσήμανε ότι μετά την κένωση θέσης Προϊσταμένου και μέχρι την πλήρωση της θέσης αυτής, επιτρέπεται ο ορισμός, με Απόφαση Δημάρχου, αναπληρωτή Προϊσταμένου.Δεδομένου ότι το επίδομα θέσης ευθύνης δεν συνδέεται με συγκεκριμένο πρόσωπο, αλλά χορηγείται σε εκείνον, ο οποίος, έχοντας τα νόμιμα προσόντα, πράγματι ασκεί καθήκοντα Προϊσταμένου και σε συνδυασμό με το ότι, για την απόληψη του επιδόματος εκ μέρους του νομίμως ορισθέντος, σε περίπτωση κένωσης ή σύστασης νέας θέσης, αναπληρωτή, δεν τάσσεται από τις μισθολογικού περιεχομένου διατάξεις προθεσμία, ο Αναπληρωτής δικαιούται το εν λόγω επίδομα για όσο χρόνο ασκεί τα καθήκοντα αυτά. 
      Ωστόσο, η τακτική διαδικασία επιλογής Προϊσταμένου από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο πρέπει να ξεκινά και να ολοκληρώνεται ΕΝΤΟΣ ΕΥΛΟΓΟΥ ΧΡΟΝΟΥ από την κένωση ή σύσταση της οικείας θέσης, κατά τη σύμφωνη με το Σύνταγμα ερμηνεία των σχετικών διατάξεων.
      Το Σύνταγμα κατοχυρώνει την ορθολογική, αποτελεσματική και αδιάλειπτη λειτουργία της Διοίκησης, η οποία προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, την επιλογή των καταλληλότερων υπαλλήλων στις θέσεις ευθύνης μέσω ενός συστήματος επιλογής, το οποίο διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας, αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας, προϋπόθεση που ΔΕΝ εξασφαλίζεται κατά την εφαρμογή των διατάξεων περί αναπλήρωσης Προϊσταμένων, ως εκ του προσωρινού χαρακτήρα της αναπλήρωσης αυτής.
      Τελικά το Ελεγκτικό Συνέδριο, για τη συγκεκριμένη περίπτωση, έκρινε ότι το χρονικό διάστημα της αναπλήρωσης, δεν είναι ιδιαίτερα μακρό, ώστε να δύναται να υποστηριχθεί ότι έχει σημειωθεί σημαντική καθυστέρηση στην έναρξη της διαδικασίας επιλογής Προϊσταμένου από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. 
      Ενόψει, όμως, του ότι για την εν λόγω διαδικασία επιλογήςπράγματι δεν προσκομίζονται στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει ότι έχει προκηρυχθεί η πλήρωση της οικείας θέσης ή, έστω, ότι έχει δοθεί εντολή για άμεση έναρξη της διαδικασίας προκήρυξης της θέσης αυτής, επεσήμανε ότι τα αρμόδια όργανα του ΔήμουΟΦΕΙΛΟΥΝ, εντός ΣΥΝΤΟΜΟΥ χρονικού διαστήματος, να εκκινήσουν και να ολοκληρώσουν την τακτική διαδικασία πλήρωσης την εν λόγω θέσης.
      Σε διαφορετική περίπτωση, η ΤΥΧΟΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ στην έναρξη της διαδικασίας επιλογής Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο ενδέχεται να οδηγήσει σε ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΗΣΗ των σχετικών διατάξεων περί καταβολής του επιδόματος από την έναρξη της αναπλήρωσης.
Δείτε αναλυτικότερα την Πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου 

Δεν υπάρχουν σχόλια: