Ξρεκίνησε χθες, στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της
βουλής, η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας για την ιδιωτικοποίηση της
επικουρικής ασφάλισης. Χθες είχαν κληθεί οι φορείς για να καταθέσουν τις
απόψεις τους. Το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί από την ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ της βουλής μετά τις
καλοκαιρινές διακοπές. Δηλαδή τέλος Αυγούστου-αρχές Σεπτέμβρη.
Η ΑΔΕΔΥ έχει εκφράσει την κατηγορηματική της αντίθεση στις
διατάξεις του Σχεδίου Νόμου κατά τη συνάντηση που είχε με τον υφυπουργό Εργασίας
Π. Τσακλόγλου.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που αλλάζει άρδην το τοπίο στην
επικουρική ασφάλιση και το σύστημα από αναδιανεμητικό που ήταν, ως τώρα, (στο
πλαίσιο της αλληλεγγύης των γενεών) γίνεται κεφαλαιοποιητικό.
Συγκεκριμένα, από 1-1-22 για όλους τους νέους ασφαλισμένους
ιδρύεται νέο ταμείο, το οποίο ονομάζεται ΤΕΚΑ (Ταμείο Επικουρικής
Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης), στο οποίο θα κατατίθενται υποχρεωτικά όλες οι
εισφορές για την επικουρική ασφάλιση, 6% τον μήνα. Στο νέο ταμείο μπορούν να μπουν
και νέοι ηλικίας μέχρι 35 ετών.
Με το νέο ταμείο:
1. Αλλάζει εντελώς το τοπίο στην κοινωνική ασφάλιση και οι
συντάξεις που θα δίνονται θα εξαρτώνται άμεσα από τις αποδόσεις των επενδύσεων. Ο
ασφαλισμένος, δηλαδή, θα επιλέγει πού θέλει να επενδυθούν τα χρήματά του (θα
υπάρχουν επενδύσεις χαμηλού, μεσαίου κι υψηλού ρίσκου) και από την απόδοση καθώς
κι από το προσδόκιμο ζωής θα καθορίζεται η σύνταξή του.
2. Δημιουργείται ένα τεράστιο κόστος μετάβασης, το οποίο
υπολογίζεται από 56 έως 74 δις, για τους παλιούς ασφαλισμένους αφού πλέον δεν
θα, εισρέουν εισφορές νέων, προκειμένου να πληρωθούν οι συντάξεις τους. Είναι
βέβαιο ότι σε 5-10 χρόνια, όταν θα έχουν εξαντληθεί τα αποθεματικά του ΕΤΕΑΕΠ το
κόστος θα είναι δυσβάσταχτο για τον προϋπολογισμό. Το πιθανότερο είναι, τότε, να
ενσωματωθεί η επικουρική σύνταξη στην κύρια και να μηδενιστεί.
3. Το νέο σύστημα, που εισάγει ο υπουργός εργασίας έχει δοκιμασθεί
σε 30 χώρες εκ των οποίων οι 18 το έχουν καταργήσει, επειδή δημιουργήθηκε
τεράστιο δημοσιονομικό πρόβλημα που οδήγησε σε δραματικές περικοπές στις
συντάξεις των ασφαλισμένων, ιδίως μετά την κρίση των αγορών το 2008.
4. Με το νέο σύστημα θα πρέπει ο κάθε ασφαλισμένος να παρακολουθεί
τις εξελίξεις στην αγορά,στο χρηματιστήριο κλπ για να μπορεί κάθε τρία χρόνια να
αλλάζει το πακέτο επένδυσης, προκειμένου να εξασφαλίσει μεγαλύτερη σύνταξη ή και
καθόλου.
5. Η κοινωνική ασφάλιση, πλέον, δεν είναι υπό την εγγύηση του
Κράτους (όπως είναι υποχρέωσή του με βάση και τις αποφάσεις του ΣτΕ) και το μόνο
που εγγυάται (το Κράτος) είναι η επιστροφή των εισφορών. Σε αυτή την περίπτωση οι
συντάξεις που θα δίνονται θα είναι 30%-40% χαμηλότερες από τις σημερινές.
6. Η Κοινωνική Ασφάλιση, σύμφωνα με τον προηγούμενο υπουργό
εργασίας Γ. Βρούτση, αλλά και τις έρευνες έγκυρων επιστημόνων όπως ο καθηγητής
Σάββας Ρομπόλης δεν έχει κανένα πρόβλημα ως το 2070.
Ποιος είναι, λοιπόν, ο λόγος που η κυβέρνηση φέρνει αυτό το
νομοθέτημα, αφού δεν υπάρχει χρηματοδοτικό πρόβλημα στο ασφαλιστικό
σύστημα;
Ο λόγος είναι τα αποθεματικά αυτού του ταμείου που κατά τη
διάρκεια των 35 χρόνων (σε 35 χρόνια θα αρχίσει να δίνει συντάξεις) θα φτάσουν
στο αστρονομικό ποσό των 70δις. Τα χρήματα αυτά θα δίνονται στην αγορά,στους
ιδιώτες για επενδύσεις ,φυσικά, με τεράστιο ρίσκο.
Πρόκειται για την ίδια πρακτική, που ακολουθήθηκε από το 1950 ως
το 2019, σύμφωνα με την οποία τα χρήματα των αποθεματικών των Ταμείων δίνονταν
σε ιδιώτες (Ν.1611/50) με ελάχιστα επιτόκια ή και μηδενικά. Έτσι
λεηλατήθηκαν, διαχρονικά, τα αποθεματικά των ταμείων των οποίων η ζημιά έφτασε
αθροιστικά όλα αυτά τα χρόνια στα 180 δις.
Πρόκειται για ιδιωτικοποίηση, πλέον,της επικουρικής ασφάλισης η
οποία θα λειτουργεί όπως οι ασφαλιστικές εταιρίες οι περισσότερες εκ των οποίων
όταν ήρθε η ώρα να πληρώσουν συντάξεις ή πτώχευσαν (πχ Αμερική) ή έδωσαν
πενιχρότατες συντάξεις, που δεν κάλυπταν ούτε το 50% των εισφορών.
7. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο άρθρο 19 του νομοσχεδίου
προβλέπεται το ακαταδίωκτο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου για πράξεις ή
παραλείψεις του!!!
Ταυτόχρονα,παρότι το νέο ταμείο διαχειρίζεται αποκλειστικά χρήματα
των ασφαλισμένων, στο ΔΣ (του ταμείου) δεν υπάρχει ούτε ένας εκπρόσωπός
του.
Το Δ.Σ του Ταμείου ορίζεται, ουσιαστικά,από τον υπουργό εργασίας
και την κυβέρνηση.
8. Τέλος, το νέο σύστημα διαχωρίζει για μια ακόμη φορά τους
ασφαλισμένους σε παλιούς και νέους δημιουργώντας έτσι τεράστιες ανισότητες, όπως
συνέβη και στο παρελθόν με τους Νόμους Σιούφα για τους πριν το 93 και τους μετά
το 93.
Δημ. Μπράτης Προεδρεύων ΑΔΕΔΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου