Ανύπαρκτη είναι η πρωτοβάθμια υγεία στη χώρα μας, καθώς οι προσπάθειες του υπουργείου Υγείας για τη λειτουργία του προσωπικού γιατρού έπεσαν στο κενό. Ως εκ τούτου, οι ασθενείς στρέφονται στα φαρμακεία.
Τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ), τα μεγάλα κενά στην πρωτοβάθμια υγεία, τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) στα νοσοκομεία, αλλά και τις μεγάλες καθυστερήσεις στην εφαρμογή του θεσμού του οικογενειακού γιατρού, έρχεται να τονίσει με εμφατικό τρόπο έρευνα του Ινστιτούτου Πολιτικής Υγείας, που έγινε για λογαριασμό του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι βασικοί λόγοι επίσκεψης πολιτών στα ιδιωτικά φαρμακεία είναι η εκτέλεση συνταγογραφούμενων φαρμάκων (89,5%) και η αγορά μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (53,8%).
Εκτός όμως από τους βασικούς λόγους, οι πολίτες πηγαίνουν στα φαρμακεία και «για παροχή συμβουλών για τη λήψη φαρμάκων, αλλά και για άλλα ζητήματα υγείας, όπως τη μέτρηση βασικών δεικτών (βάρος, αρτηριακή πίεση, σάκχαρο κ.λπ.), η αντιμετώπιση μικροτραυματισμού κ.ά.», ανέφερε ο Κυριάκος Σουλιώτης, υπεύθυνος της έρευνας και καθηγητής Πολιτικής Υγείας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Ως εκ τούτου τα φαρμακεία έχουν μετατραπεί κατά κάποιον τρόπο σε κέντρα πρωτοβάθμιας υγείας, καθώς οι ασθενείς δεν μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση σε γιατρό για κάποιο πρόβλημα υγείας ή για χορήγηση φαρμάκων.
«Έχουμε οικογενειακό φαρμακοποιό και όχι οικογενειακό γιατρό. Και οι υπηρεσίες που ζητούν οι πολίτες από τους φαρμακοποιούς υπερβαίνουν τον παραδοσιακό τους ρόλο», σχολιάζει ο κ. Σουλιώτης.
Τι ζητούν οι πολίτες από τους φαρμακοποιούς
Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, οι πολίτες θα ήθελαν και παράλληλα θεωρούν, ότι θα έπρεπε ο φαρμακοποιός να παρέχει ακόμα περισσότερες υπηρεσίες υγείας, οι οποίες φυσιολογικά θα έπρεπε να παρέχονται δωρεάν από το σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Το 67,6 των πολιτών θα ήθελε ο φαρμακοποιός να μπορεί εκτός από εμβόλια, να χορηγεί και ενέσεις (υποδόριες και ενδομυϊκές) για την αντιμετώπιση κάποιας πάθησης.
Στο ίδιο πλαίσιο, το 59,6% επιθυμεί στα φαρμακεία να αντιμετωπίζονται και μικροτραυματισμοί και να πραγματοποιείται φροντίδα των τραυμάτων.
Το 54,4% ζητά ακόμη περισσότερες συμβουλές και υπενθυμίσεις για την ορθή χρήση των φαρμάκων που λαμβάνει και το 50,2% ζητά να ενημερώνεται για τις αλληλεπιδράσεις και τη συγχορήγηση φαρμάκων.
Παράλληλα, θα ήθελαν να φαρμακεία να αναλάβουν τη διαχείριση ραντεβού με τις υπηρεσίες του ΕΣΥ, δηλαδή τα ραντεβού για τους γιατρούς και τις εργαστηριακές εξετάσεις.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η έλλειψη πρωτοβάθμιας υγείας στη χώρα μας και κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, ώθησε το υπουργείο Υγείας να συνεργαστεί με τα φαρμακεία, ώστε να κλείνονται από εκεί τα ραντεβού για τα εμβόλια του κορονοϊού.
Ικανοποίηση ασθενών από τα φαρμακεία
Το 80,8% των πολιτών εκτιμά ότι η εικόνα του φαρμακείου είναι «εξαιρετική» ή «πολύ καλή» ενώ το 17,6 τη χαρακτηρίζει ικανοποιητική. Μόλις το 1,1% απάντησε στην έρευνα ότι η εικόνα του φαρμακείου είναι «κακή».
Ως εκ τούτου και προκειμένου να εξυπηρετούνται οι έλληνες ασθενείς, οι φαρμακοποιοί ζητούν ακόμα πιο ενεργό ρόλο στην πρωτοβάθμια υγεία.
«Τα φαρμακεία απέδειξαν ότι έχουν να προσφέρουν πολλά ακόμη στον έλληνα πολίτη και στον ασθενή. Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος έχει καταθέσει πρόταση για την ανάληψη υπηρεσιών πρόληψης και αναμένουμε από την όποια Κυβέρνηση αναδείξουν οι κάλπες, να αναγνωρίσει και να αποδεχθεί τον καθοριστικό αυτό ρόλο στην Πρωτοβάθμια Υγεία», δηλώνει ο πρόεδρος του ΠΦΣ Απόστολος Βαλτάς.
Με ρυθμούς χελώνας προχωρά ο προσωπικός γιατρός
Πάντως, υπάρχουν και κάποια νομικά όρια στις ιατρικές συμβουλές που μπορεί να δώσει ένας φαρμακοποιός και σε κάποιες περιπτώσεις οι επαγγελματίες του φαρμάκου έρχονται σε δύσκολη θέση, καθώς πιέζονται από τους ασθενείς να κάνουν διάγνωση ή να δώσουν απαντήσεις που δεν άπτονται του επιστημονικού τους πεδίου.
Εξάλλου, μεγάλο ποσοστό των φαρμακοποιών στη χώρα μας, σύμφωνα με έρευνα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), δεν γνωρίζει τις παρενέργειες και τις αλληλεπιδράσεις φαρμάκων, ενώ μόνο το 35% έχει συμπληρώσει έστω μία φορά την Κίτρινη Κάρτα του ΕΟΦ.
Η απάντηση της κυβέρνησης για την επίλυση των θεμάτων υγείας, για τα οποία οι πολίτες προσέρχονται στα φαρμακεία, είναι κυρίως η δημιουργία και η λειτουργία του θεσμού του προσωπικού γιατρού.
Μέχρι σήμερα στον θεσμό έχουν εγγραφεί 4.848.791 άτομα και υπάρχουν 1.563.842 διαθέσιμες θέσεις.
Αρκετοί είναι οι πολίτες που κάνουν χρήση του θεσμού, όμως δεν έχει γίνει κάποια δυναμική καμπάνια ενημέρωσης, που θα εξηγεί στους πολίτες τις υπηρεσίες που μπορούν να έχουν στον προσωπικό γιατρό.
Επιπλέον, η έλλειψη συμμετοχής γιατρών στον θεσμό, αφήνει μεγάλα γεωγραφικά κενά, κάτι που σημαίνει ότι κάποιος που διαμένει στην Αθήνα, θα πρέπει να κάνει ακόμη και 30 χιλιόμετρα για να επισκεφτεί τον γιατρό του.
Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι η δεύτερη προτεραιότητα του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ, όπως έχει προαναγγείλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θα είναι η Υγεία.
Ο πρωθυπουργός αναγνωρίζει όσα δεν ολοκληρώθηκαν το διάστημα της διακυβέρνησης της ΝΔ και δεσμεύεται ότι εάν επανεκλεγεί, θα δώσει έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα, καθώς και τις δωρεάν προληπτικές εξετάσεις για όλα τα βασικά νοσήματα, την καθολική ισχύ του προσωπικού γιατρού, την πρόσληψη 10.000 νοσηλευτών σε βάθος τετραετίας και τον εκσυγχρονισμό όλων των τμημάτων επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων και των 156 κέντρων υγείας.
Αναδημοσίευση από: news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου