Σχέδιο για την προστασία των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, με πρόσθετες διευκολύνσεις για τη ρύθμιση των τραπεζικών χρεών, επεξεργάζεται η κυβέρνηση.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης μελετά στην παρούσα φάση μια σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, με στόχο τη διευκόλυνση όλων όσοι αδυνατούν να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες, λόγω των μειώσεων που έχουν υποστεί τα εισοδήματά τους.
Ανάμεσα, άλλωστε, στις προεκλογικές δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά ήταν και η εξαγγελία νομοθετικής ρύθμισης που θα επιτρέπει στους δανειολήπτες να πληρώνουν μόνο τόκους για 3 χρόνια και η δόση να μην ξεπερνά το 30% του μηνιαίου εισοδήματός τους. Σε αυτήν τη λογική βασίζονται οι ευνοϊκές ρυθμίσεις που επεξεργάζεται σήμερα η κυβέρνηση.
Ουσιαστικά, σύμφωνα με το Εθνος, θα προβλέπεται για το σύνολο των δανείων ένας συνδυασμός μείωσης της δόσης και επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής. Για τους άνεργους δανειολήπτες εξετάζεται το ενδεχόμενο να δοθεί κάποια περίοδο χάριτος, μέχρις ότου ο δανειολήπτης βρει εργασία για να ξεκινήσει και πάλι την αποπληρωμή του δανείου του. Ενα από τα σενάρια που εξετάζεται είναι και η υιοθέτηση της ρύθμισης που ισχύει σήμερα για τους δημόσιους υπάλληλους που έχουν λάβει δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και έχουν τη δυνατότητα καταβολής μειωμένης δόσης έως και 50% για πέντε χρόνια, ενώ σε εξαιρετικές περιπτώσεις παρέχεται διετής αναστολή καταβολής δόσης.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θέμα οριζόντιας διαγραφής ενός μέρους των χρεών των νοικοκυριών με νομοθετική παρέμβαση δεν εξετάζεται από την κυβέρνηση.
Μάλιστα ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών Χρήστος Γκόρτσος, αναφορικά με την πρόταση νόμου «για την οικονομική ανακούφιση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών» του ΣΥΡΙΖΑ, επεσήμανε ότι εάν υιοθετούνταν η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για οριζόντια διαγραφή μέρους των δανείων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, οι ελληνικές τράπεζες θα χρειάζονταν το διπλάσιο ποσό για την ανακεφαλαιοποίησή τους.
Κεφάλαια
Δηλαδή θα έπρεπε να εξευρεθούν και νέα κεφάλαια ύψους 50 δισ. ευρώ -εκτός από τα 50 δισ. ευρώ της ανακεφαλαιοποίησής τους από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας-, ενώ πιθανό θα ήταν και το ενδεχόμενο να καταστεί μη βιώσιμο το δημόσιο χρέος. Παρά το γεγονός, πάντως, ότι μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2011 είχαν ρυθμιστεί 690.000 δάνεια που ξεπερνούσαν τα 29 δισ. ευρώ και ο αριθμός αυτός των ρυθμισμένων δανείων αυξήθηκε εξαιρετικά σημαντικά το α' εξάμηνο του 2012, το πρόβλημα διαρκώς διογκώνεται, με τις τράπεζες να αυξάνουν διαρκώς τις επισφάλειές τους.
Δηλαδή θα έπρεπε να εξευρεθούν και νέα κεφάλαια ύψους 50 δισ. ευρώ -εκτός από τα 50 δισ. ευρώ της ανακεφαλαιοποίησής τους από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας-, ενώ πιθανό θα ήταν και το ενδεχόμενο να καταστεί μη βιώσιμο το δημόσιο χρέος. Παρά το γεγονός, πάντως, ότι μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2011 είχαν ρυθμιστεί 690.000 δάνεια που ξεπερνούσαν τα 29 δισ. ευρώ και ο αριθμός αυτός των ρυθμισμένων δανείων αυξήθηκε εξαιρετικά σημαντικά το α' εξάμηνο του 2012, το πρόβλημα διαρκώς διογκώνεται, με τις τράπεζες να αυξάνουν διαρκώς τις επισφάλειές τους.
Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις, έχει εκδικαστεί πολύ μεγάλος αριθμός υποθέσεων και έχουν εκδοθεί σχετικά αποφάσεις Ειρηνοδικείων ανά την Ελλάδα, με τις οποίες ρυθμίζονται οι οφειλές των υπερχρεωμένων οφειλετών, ενώ σε πολλές περιπτώσεις επίσης έχει διαγραφεί ιδιαίτερα σημαντικό μέρος της οφειλής τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου