Την εφαρμογή της επιτρέπει ουσιαστικά το ανώτατο δικαστήριο, επισημαίνοντας ότι το καθεστώς προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας επιβλήθηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Δεν μπορεί να «παγώσει» η εργασιακή εφεδρεία που εφαρμόστηκε σε διάφορους υπαλλήλους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, γιατί επιβλήθηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος, που δικαιολογούν την άμεση εκτέλεσή της. Με αυτές τις σκέψεις η Επιτροπή Αναστολών της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε τις πρώτες αιτήσεις υπαλλήλων, που επιδίωκαν να «παγώσουν» διοικητικές πράξεις, με τις οποίες τέθηκαν στα τέλη του 2011 σε «προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα» εν όψει του ότι μέσα στην προσεχή 2ετία επρόκειτο να συμπληρώσουν το 55ο έτος της ηλικίας τους με συμπληρωμένη 35ετή θητεία. Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι δεν είναι πρόδηλα βάσιμοι οι ισχυρισμοί τους πως ο ν. 4024/11 (για την εφεδρεία) είναι αντίθετος στο Σύνταγμα, στο κοινοτικό δίκαιο και στην ΕΣΔΑ (Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), κάτι που θα εξετάσει, πάντως, διεξοδικά στην «πιλοτική» δίκη που θα γίνει στην Ολομέλεια ΣτΕ στις 5-10-12.
Αποδοχή Η Επιτροπή της Ολομέλειας δέχθηκε ότι η προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα και η εφεδρεία θα μπορούσαν να «παγώσουν» μόνο σε περιπτώσεις που θα μπορούσε να αποδειχθεί ότι ο υπάλληλος που μπαίνει σε τέτοιο καθεστώς, υφίσταται μια ανεπανόρθωτη και σοβαρή βλάβη. Ωστόσο, η οικονομική στενότητα και δυσκολία που προέκυψε στις συγκεκριμένες περιπτώσεις των υπαλλήλων που προσέφυγαν στο ΣτΕ δεν στάθηκε αρκετή για να δικαιολογήσει την αναστολή της εφεδρείας τους. Οι δικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ (448-9/12) ανάβουν ουσιαστικά πράσινο φως για την εφαρμογή του μέτρου, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα ότι τέτοιες πράξεις (εφεδρείας) που αναφέρονται στην υπηρεσιακή κατάσταση υπαλλήλων του ευρύτερου δημόσιου τομέα και σχετίζονται με την ομαλή λειτουργία δημοσίων υπηρεσιών, δεν επιτρέπεται να ανασταλούν και η άμεση εκτέλεσή τους επιβάλλεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Οι προσφεύγοντες υπάλληλοι (υπουργείου και επιμελητηρίου) υποστηρίζουν στις αιτήσεις τους ότι ο ν. 4024/11 τους θέτει σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα χωρίς καμία προηγούμενη αξιολόγηση και γι' αυτό παραβιάζει τις διατάξεις του Συντάγματος που προστατεύουν την ανθρώπινη αξία, την ισότητα, την εργασία, την ελευθερία συμμετοχής στην κοινωνική - οικονομική ζωή, τη μονιμότητα. Η Επιτροπή της Ολομέλειας ΣτΕ έκρινε, όμως, ότι δεν είναι πρόδηλα βάσιμοι οι ισχυρισμοί αυτοί ούτε οι αιτιάσεις τους πως παραβιάζονται οι συνταγματικές αρχές της αξιοκρατίας, της αναλογικότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη προς το κράτος.
Οικονομική βλάβη Παράθυρο για να μην ισχύσει ο νόμος
Μοναδικό «παράθυρο» για «μπλοκάρισμα» της εφεδρείας έμεινε μόνο στην περίπτωση που συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι ανεπανόρθωτης βλάβης, όπως όταν κάποιος αποδεικνύει ότι δεν μπορεί πλέον να ζήσει.
Το ΣτΕ επισημαίνει ότι η οικονομική βλάβη είναι από τη φύση της επανορθώσιμη, εφόσον γίνουν δεκτές οι αιτήσεις ακύρωσης τον Οκτώβριο. Απέκρουσε δε τους ισχυρισμούς των υπαλλήλων ότι στερούνται τα αναγκαία μέσα διαβίωσης και συντήρησης των οικογενειών τους υφιστάμενοι ανεπανόρθωτη βλάβη αδυνατώντας να καλύψουν τρέχοντα έξοδα. Στη μία περίπτωση, ζευγάρι δήλωσε εισόδημα 69.000 € το 2011 και στη γυναίκα που τέθηκε σε εφεδρεία μειώνονται οι αποδοχές της (42.000) στο 60%, ενώ πρέπει να καλύπτει δόσεις 7.800 ευρώ από στεγαστικό και δίδακτρα 480 € για το παιδί. Στην άλλη περίπτωση τέθηκε σε εφεδρεία γυναίκα με εισόδημα 35.000 €, ενώ ο σύζυγός της εισπράττει ελάχιστα, έχουν άνεργο παιδί και πληρώνουν δόσεις 800 € μηνιαίως σε δάνεια που αδυνατούν πλέον να καλύψουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου