Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2020

Συντάξεις - Αναδρομικά: Οι 38 απαντήσεις του ειδικού στο Live Chat του ethnos.gr

  Το ethnos.gr πραγματοποίησε ένα ακόμη live chat, με κεντρικό θέμα τις συντάξεις και τα αναδρομικά.  Λίγο μετά την εξαιρετικά κρίσιμη πιλοτική δίκη στο ΣτΕ, η οποία ξεκίνησε την Παρασκευή 10/1 το πρωί στην αίθουσα της Ολομέλειας, ο δικηγόρος Διονύσης Ρίζος, ειδικός σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις σας για τα αναδρομικά.
       Ο Διονύσης Ρίζος είναι δικηγόρος Αθηνών, εξειδικευμένος στο δίκαιο της κοινωνικής ασφάλισης. Ασχολείται με τη μελέτη του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης και των συστημάτων κοινωνικής προστασίας από το 2004 κι έχει παρακολουθήσει όλες τις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις της τελευταίας δεκαετίας. Αρθρογραφεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, αλλά και στα social media (@rizoslaw) για τα θέματα του ασφαλιστικού, αλλά και για θέματα επικαιρότητας.
        Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις, όπως καταγράφηκαν στο live chat του ethnos.gr: 
1. Έχω 25 χρόνια ένσημα ΙΚΑ και 8 χρόνια παραμονή στην Αυστραλία. (Παίρνω αναλογία σύνταξης) Θα συμπεριληφθεί αυτός ο χρόνος αθροιστικά στο χρόνο ΙΚΑ για να δικαιούμαι το ποσοστό αναπλήρωσης σε κύρια και επικουρική;
     Όχι. Δεν συνυπολογίζεται ο διανυθείς χρόνος στο εξωτερικό στον υπολογισμό του συντελεστή της Ανταποδοτικής Σύνταξης.
2.Βγήκα στην σύνταξη τον 11/2015 με 38 χρόνια εργασίας και με το καθεστώς των βαρέων. Η μικτή κύρια σύνταξη μου είναι 1426 ευρώ και η μικτή επικουρική σύνταξη μου με 32 χρόνια ασφάλισης ειναι260.15. Πόσα αναδρομικά δικαιούμαι. Ευχαριστώ πολύ.
      Δεν μπορεί να υπολογιστεί το σχετικό ποσό έτσι απλά. Αναδρομικά σε πρώτη φάση θα δοθούν μόνο για τις επικουρικές συντάξεις. Οπότε το ποσό που θα δικαιούστε θα είναι σχετικά μικρό.
3.Εκπαιδευτικός ΠΕ Α΄θμιας Εκπαίδευσης. Α) Θεμελίωση Συντ. δικαιώματος (με την αναγνώριση 7 ετών) Συνολικός χρόνος υπηρεσίας την 31/12/2011 = 25έτη, 2μήνες, 22ημέρες. Β) Συνολικός χρόνος υπηρεσίας την 31/08/2020 = 33έτη, 10μήνες, 22ημέρες. Γ) Ηλικία την 31/08/2020 = 60ετών, 8μηνών, 14ημερών. Ανήλικο τέκνο ΟΧΙ. 1. Πότε μπορώ να πάρω μειωμένη σύνταξη; και 2. Πότε μπορώ να πάρω πλήρη σύνταξη;
       Με την εξαγορά που έχετε κάνει και τη συμπλήρωση της 25ετίας το 2011 μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε με μειωμένη σύνταξη άμεσα και με πλήρη όταν συμπληρώσετε 40 έτη ασφάλισης ή στα 67.
4. Θα παρακαλούσα να με ενημερώσετε εάν το Το ΣΤΕ αποφανθεί αρνητικά για τα αναδρομικά οι αγωγές που έχουν γίνει έχουν κάποια μελλοντικό αποτέλεσμα η δεν έχουν καμία ένδειξη διεκδίκησης;
       Αν το ΣτΕ στην πιλοτική δίκη θεωρήσει συνταγματικές εν όλω τις περικοπές τότε δεν θα υπάρχει περαιτέρω τύχη στις αγωγές που έχουν κατατεθεί. Βέβαια θα αναμένουμε τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου για ό,τι αφορά τους Δ/υ.
5. Η μητέρα μου παίρνει σύνταξη χηρείας του πατέρα μου από το 1996..επερνε περίπου 500 ευρώ τώρα παίρνει 331 ευρώ, θα αλλάξει;
Δεν φαίνεται ότι δικαιούται κάτι επιπλέον.
6. Διορισμός στο δημόσιο 16-03-1987. στρατιωτική θητεία 1982-1984 , 22 μήνες. Από 1981-1986 έχω 276 ένσημα ΙΚΑ ως μισθωτός. Έχω γεννηθεί 24-06-1962 . Πότε μπορώ να βγω στη σύνταξη έστω με μειωμένη;
      Χωρίς εξαγορά στρατιωτικής θητείας δικαιούστε μειωμένη σύνταξη από τα 56 που έχετε ήδη συμπληρώσει. Με εξαγορά στρατιωτικής θητείας δικαιούστε πλήρη στα 61.
7. Είμαι καθηγήτρια με μόνιμο διορισμό Σεπτέμβριο 2005. Έχω προϋπηρεσία στην ΔΕΗ 2 χρόνια. Πρώτος διορισμός 1989. Έχω 4,5 χρόνια αναπληρώτρια καθηγήτρια και είμαι γεννημένη το 1962 και μητέρα τριών παιδιών. Πόσα πλασματικά χρόνια μπορώ να εξαγοράσω και πότε δικαιούμαι να βγω στην σύνταξη;
      Θα πρέπει να εξαγοραστούν 5 έτη από τα τέκνα και 4 από τις σπουδές και να συμπληρωθεί έτσι η 20ετία το 2011. Θα μπορείτε να βγείτε σε πλήρη σύνταξη όποτε το επιθυμείτε καθώς είχατε συμπληρώσει τα 52 το 2014.
8. Κατέθεσα τα δικαιολογητικά για την σύνταξη τον Σεπτέμβριο του 18 ήμουν καθηγητής και εργάστηκα στο δημόσιο για 36 χρόνια, πότε θα πάρω την κανονική σύνταξη, τώρα παίρνω έναντι 725 ευρώ και πήρα και το ένα ταμείο 369 το τρίμηνο ποτέ θα πάρω το άλλο ταμείο και το εφάπαξ πόσο θα είναι;
     Η κύρια σύνταξη πιθανόν να εκδοθεί το φθινόπωρο του 2020. Η επικουρική μέσα στο 2021. Το εφάπαξ αν τα 36 έτη ήταν όλα Δημόσιο θα είναι περίπου στις 31.000 €.
9. Είμαι δάσκαλος. Έτος γέννησης 1968. Τρίτεκνος, έτη γέννησης των παιδιών (1994,1996,2012). Διορισμός 2-9-1998. Έχω 1000 ένσημα στο ΙΚΑ. Πρώτη ασφάλιση το 1989. Επίσης έχω αναγνωρισμένη προϋπηρεσία ως δάσκαλος 2 έτη 2μηνες και 27 ημέρες. Σε ποια ηλικία θα μπορώ να καταθέσω αίτηση σύνταξης;
      Δυστυχώς συμπληρώνετε το 52ο έτος της ηλικίας σας το 2020 και πλέον για την περίπτωσή σας το όριο ηλικίας για την πλήρη είναι τα 62 με συνολικά 40 έτη ασφάλισης.
10. Έχω γεννηθεί 21/03/1961.εχω ασφάλεια ΙΚΑ από το 1984 Νοέμβρη. Έχω μέχρι σήμερα 10.650 ένσημα πότε βγαίνω σε πλήρη σύνταξη; Υπάρχει περίπτωση μειωμένης και πότε;
     Μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε σε ηλικία 62 ετών με συνολικά 12.000 ημέρες ασφάλισης. Δεν υπάρχει δυνατότητα μειωμένης.
11. Διορίστηκα ως εκπαιδευτικός στο Δημόσιο την 1/9/1989 κα ασφαλιστικά στο ΙΚΑ _ΕΤΑΜ από 10/81 έως 6/89 με καταμετρημένες μέρες ασφάλισης 1014.
Μειωμένη μπορείτε να λάβετε στα 56 και πλήρη σε ηλικία 61 ετών. Καλό είναι να υποβάλετε αίτηση εξαγοράς του χρόνου σπουδών σας.
12. Είμαι δημόσιος υπάλληλος Κατηγορίας Τ Ε , τον Μάϊο 2020 συμπληρώνω 35 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας στο Δημόσιο και ηλικία 62 έτη . Σας πληροφορώ ότι τον Μάϊο 2021 παίρνω το καταληκτικό για μένα κλιμάκιο 18 . Πότε συμφέρει να υποβάλλω παραίτηση; τέλος του 2020 ή μετά τον Μάιο 2021; 2020 ;
     Με βάση τα σημερινά δεδομένα και το νομοσχέδιο που έρχεται για αύξηση του συντελεστή αναπλήρωσης συμφέρει η παραμονή.
13. Ασφαλιστικά για πρώτη φορά στο ΙΚΑ ΕΤΑΜ την 10/81 και μέχρι 6/89 και έχω 1014 ημέρες ασφάλισης. Απο1/9/89 είμαι διορισμένη στο δημόσιο ως εκπαιδευτικός μέχρι και σήμερα . Είμαι γεννημένη στις 10/7/1958 και έχω δύο παιδιά γεννημένα Στις 8/9/1984 και το δεύτερο στις 15/11/1990. Πότε μπορώ να συνταξιοδοτηθώ;
      Μειωμένη μπορείτε να λάβετε στα 56 και πλήρη σε ηλικία 61 ετών που έχετε ήδη συμπληρώσει. Επομένως μπορείτε να αποχωρήσετε τον 8/2020.
14. Είμαι συνταξιούχους πρώην ιπτάμενος φροντιστής ΟΑ από το 2010. Βασική παίρνω στο χέρι 1100 και επικουρική 155 τώρα. Όταν βγήκα σύνταξή έπαιρνα καθαρά 2380. Τι δικαιούμαι να πάρω τώρα;
Κάποια προσαύξηση στην επικουρική και μόνο.
15. Πόσα αναδρομικά δικαιούμαστε από τα δώρα;
       Δεν υπάρχει θέμα επιστροφής αναδρομικών από δώρα και επιδόματα.
16. Παίρνω σύνταξη αναπηρίας από το 2017 450 κυρία ( η επικουρική εκκρεμεί). Θα δικαιούμαι αύξηση αν ισχύσει η κατάργηση του νόμου Κατρούγκαλου;
      Όχι. Δεν υπάρχει ζήτημα κατάργησης του νόμου Κατρούγκαλου. Κάποια βελτίωση θα υπάρξει. Δεν θα επηρεαστείτε.
17. Από τα πόσα χρόνια θα ξεκινάει η αναπροσαρμογή των συντελεστών αναπλήρωσης;
Από τα 30 καθώς φαίνεται.
18. Είμαι παλιός συνταξιούχος και Σύμφωνα με το νέο εκκαθαριστικό του ν. Κατρούγκαλου έχω μείωση 300 ευρώ. Αυτό θα αλλάξει με το νέο ασφαλιστικό του Βρούτση;
Όχι.
19. Η αμετάκλητη απόφαση 2192/14 του ΣτΕ, που αφορούσε τα εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, υπάρχει περίπτωση να ακυρωθεί, με τη πιλοτική δίκη από το ΣτΕ. Με την 4307/ 14 το ΣτΕ ακύρωσε την υποτιθέμενη μερική αποκατάσταση της κυβέρνησης ΝΔ/ΠΑΣΟΚ. Υπάρχει περίπτωση ανάκλησης των δύο αποφάσεων;
Όχι. Υπάρχει ζήτημα όμως για τα αναδρομικά από τον 12/2014 κι έπειτα.
20. Είμαι συνταξιούχος από τον 11/2015. Η κύρια μικτή σύνταξη με 38 χρόνια στα βαρέα είναι 1428.Η επικουρική μικτή με 33 χρόνια είναι 260 ευρώ. Θα ήθελα να ρωτήσω αν δικαιούμαι αναδρομικά και αυξήσεις στις συντάξεις.
Φαίνεται ότι δικαιούστε κάποια προσαύξηση στην επικουρική σύνταξη.
21. Είμαι ασφαλισμένος από το 1978 με 6500 ένσημα ΤΕΒΕ και 700 ΙΚΑ. Είμαι στα 60 μου πλέον και άνεργος από το 2010 με μικρά διαλείμματα εργασίας μέσω προγραμμάτων Πότε δικαιούμαι να βγω στην σύνταξη;
Στα 67. Δυστυχώς δεν μπορείτε νωρίτερα.
22. Η μητέρα μου έπαιρνε 504 ευρώ σύνταξη και τις έκοψαν 165ευρω μου είπαν ότι είναι το ΕΚΑΣ σε ενόχληση στο ΕΦΚΑ Θα υπάρξει αντιστάθμισμα ξέρετε γιατί με 347 ευρώ μπορεί να ζήσει ένας άνθρωπος 75 χρόνων!
Όχι. Η κατάργηση του ΕΚΑΣ είναι οριστική. Δεν υπάρχει κάποιου άλλου είδους αναπλήρωση.
23.Τελικά βγήκε κάποια απόφαση σήμερα από το ΣτΕ; Ο πατέρας μου είναι συνταξιούχος του ΙΚΑ και έχουμε κάνει αίτηση ηλεκτρονικά στον ΕΦΚΑ για επιστροφή των αναδρομικών. Χρειάζεται να κάνουμε κάτι άλλο;
     Δεν έχει βγει κάποια απόφαση. Σήμερα ήταν η έναρξη της διαδικασίας πιλοτικής δίκης.
24. Είμαι ασφαλισμένος στο τσμεδε από 1982 και είμαι γεννημένος 27-7-1954. Πότε μπορώ να βγω στη σύνταξη; Με συμφέρει να εξαγοράσω και με ποιο ποσό;
      Θα μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε στα 67 με πλήρη σύνταξη. Αν επιθυμείτε να αποχωρήσετε άμεσα θα χρειαστεί εξαγορά 3 πλασματικών ετών για συμπλήρωση των 40.
25. Είμαι παλιός συνταξιούχος του ΟΤΕ. Με τον επανυπολογισμό των συντάξεων βάσει του ν.Κατρουγκαλου, έχω μείωση 300 ευρώ το μήνα. Το νέο ασφαλιστικό του Βρούτση θα αλλάξει κάτι σε αυτό;
Όχι. Δεν θα έχουμε κάποια αλλαγή προς αυτό.
26.Τα αναδρομικά στις χήρες θα πιστωθούν όπως στους υπολοίπους ή θα υπάρχει άλλη διαδικασία επειδή είναι κληρονόμοι;
Κανονικά όπως σε όλες τις περιπτώσεις.
27. Θα ήθελα παρακαλώ να σας ρωτήσω πότε θεμελιώνω δικαίωμα σύνταξης. Εργάζομαι από το 1988,ενω φοίτησα δυο πραγματικά έτη σε διετούς Νοσηλευτική από το 1986 έως το 1988.Ειμαι πενήντα ετών. Περιμένω απάντηση σας, ακόμη και για τη μειωμένη και πόσο αυτή υπολογίζεται.
     Αν εργάζεστε με ασφάλιση ΙΚΑ τότε σύνταξη μπορείτε να λάβετε στα 62 μειωμένη και τα 67 πλήρη ή πλήρη στα 62 με συνολικά 40 έτη ασφάλισης.
28. Ανήκω στο τεαυφε, ταμείο φαρμακουπαλλήλων. Κάθε χρόνο μειώνει την καταβαλλόμενη σύνταξη 10% χωρίς δέσμευση για κατώτατο όριο. Ως το 2023 θα συνεχίσει αυτό σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη τους. Η σύνταξη θα εξαϋλωθεί σύντομα. Υπάρχει κάποια πρόβλεψη για αυτό το ταμείο;
Είναι επαγγελματικό ταμείο πλέον και λειτουργεί με ιδιωτικά κριτήρια.
29. Είμαι 55 χρονών έχω διαδοχική ασφάλιση (ικα-τσα-ογα) 35 χρόνια κι έχω περάσει πριν ένα μήνα οξύ έμφραγμα. Μπορώ να πάρω σύνταξη;
Μόνο αναπηρική μπορείτε να λάβετε.
30. Είμαι ιδιωτικός υπάλληλος εργάζομαι από το 1997 και είμαι μητέρα ενός παιδιού 5 ετών. Πότε μπορώ να βγω στη σύνταξη; Τώρα είμαι 45
Στα 62 με μειωμένη σύνταξη και στα 67 με πλήρη.
31. Δουλεύω από το 1986 μέχρι σήμερα με απλά ένσημα . Είμαι 51 χρονών σε ποια ηλικία βγαίνω σε σύνταξη.
      Στα 62 με μειωμένη σύνταξη και στα 67 με πλήρη. Εναλλακτικά μπορείτε να λάβετε πλήρη στα 62 με 12.000 ημέρες ασφάλισης συνολικά.
32. Ταμείο Νομικών 29χρονια, δικηγόρος, γεννηθείς 1964, μπορώ εξαγορά, πότε έχω δικαίωμα σύνταξης;
     Στα 62 με 40 έτη. Μπορείτε να εξαγοράσετε ως 7 πλασματικά για να συμπληρωθεί η 40ετία.
33. Στις 16/01 γίνομαι 60 ετών. Είμαι ασφαλισμένος από το 1978 με 21,5 έτη ασφάλισης στο ΤΕΒΕ και περίπου 800-1000 ένσημα ΙΚΑ. Άνεργος από το 2010 με πρόσφατη διακοπή ανεργίας λόγω συμμετοχής στα 8μηνα του ΟΑΕΔ. Δικαιούμαι σύνταξη και πότε;
      Με τα δεδομένα που μας δίνετε στα 67. Δεν μπορείτε να λάβετε μειωμένη σύνταξη καθώς δεν έχετε συμπληρώσει τις απαραίτητες 100 ημέρες / έτος την τελευταία 5ετία.
34. Είμαι 45 ετών δουλεύω από το 1997 στον ιδιωτικό τομέα και είμαι μητέρα ενός παιδιού 5ετων. Πότε δικαιούμαι να βγω σε σύνταξη;
Στα 62 με μειωμένη σύνταξη και στα 67 με πλήρη.
35. Έχω γεννηθεί στις 25-05-1962 και έχω συνταξιοδοτηθεί στις 22-4-2016, πριν νόμο Κατρούγκαλου, με 30 χρόνια υπηρεσία στο Δημόσιο, ως πατέρας ανήλικου και έχοντας 25ετια το 2011, με πόσο 1.063 ευρώ μικτά. Από 13-6-2016 έως 31-8-2019 (3 χρόνια και 2,5 μήνες) εργάστηκα σε Δήμο σαν γενικός γραμματέας. Συμφέρει να ζητήσω να προστεθούν τα χρόνια που εργάστηκα σαν ΓΓ. στην σύνταξη μου ή επειδή είναι μετά το νόμο Κατρούγκαλου, θα επαναυπολογιστεί η σύνταξη μου με τα δεδομένα αυτού του νόμου και θα έχω μείωση αντί για αύξηση; Τώρα με τον νέο νόμο που θα κατατεθεί το 2020, που αλλάζουν τα ποσοστά αναπλήρωσης με συμφέρει να το κάνω;
     Δεν θα επανυπολογιστεί η σύνταξη σας καθώς ήδη επανυπολογίστηκε κατ’ εφαρμογή του ν. 4387/2016. Συμφέρει να ζητήσετε να συμπεριληφθεί και ο εν λόγω χρόνος.
36. H μητέρα μου παίρνει αναπηρική σύνταξη 150 ευρώ και κάθε 6 μήνες έπαιρνε και ένα συμπληρωματικά πόσο μέχρι να πάρει και την σύνταξη που δικαιούται από την Γερμανία. Αυτό το ποσό εδώ και 1 χρόνο το έχουν σταματήσει να το δίνουν ξέρετε αν συνεχιστεί να δίνετε και πότε θα τοδώσουν;
     Πιθανότατα ελάμβανε μέρος του ΕΚΑΣ. Δεν πρόκειται να ξαναλάβει το εν λόγω ποσό καθώς καταργήθηκε.
37. Eίμαι εκπαιδευτικός. Γεννήθηκα το1961. Έχω ασφαλισθεί στο ΙΚΑ από 10 1981 ( 120 ημερομίσθια). Από το 1983 έχω υπηρεσία αναπληρωτή (9 μήνες και 10 ημέρες). Διορίστηκα 31-8-1984 και υπηρετώ μέχρι σήμερα. Το 2011 υπέβαλα αίτηση αναγνώρισης στρατιωτικής θητείας ( 22 μήνες ) Πότε μπορώ να βγω στη σύνταξη;
Θα μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε σε ηλικία 58 ετών και 6 μηνών με πλήρη σύνταξη.
38. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν το 2020 θα αλλάξει κάτι στα όρια ηλικίας. Είμαι μητέρα με ανήλικο εργαζόμενη στον Ιδιωτικό Τομέα και με 5.500 ένσημα το 2010. Κλείνω τα 55 τον Δεκέμβριο του 2020, αν μπορώ να συνταξιοδοτηθώ με μειωμένη στα 55.
Δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι στα όρια ηλικίας φέτος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: