Τετάρτη 13 Ιουλίου 2022

Τι ισχύει με τις πρόωρες συντάξεις στο δημόσιο

 Σύγχυση μεταξύ των (παλαιών) ασφαλισμένων του δημοσίου προκαλεί η κυβερνητική διγλωσσία αναφορικά με τα όρια ηλικίας για πρόωρη σύνταξη.
Με αποτέλεσμα, εκατοντάδες υπάλληλοι να έχουν παραιτηθεί από την υπηρεσία τους ήδη από τις αρχές του χρόνου προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν. Πλην όμως ο ΕΦΚΑ να μην τους χορηγεί την σύνταξη που προσδοκούσαν. Με αποτέλεσμα να μην είναι ούτε μισθοδοτούμενοι υπάλληλοι του κράτους, αλλά ούτε και συνταξιούχοι…
     Κοντολογίς να έχουν μείνει χωρίς εισόδημα και, στην καλύτερη των περιπτώσεων, να κινδυνεύουν να γυρίσουν πίσω στις εργασίες τους…
    Το πρόβλημα προέκυψε από την… διασταλτική ερμηνεία του νόμου 3865/10 σε συνδυασμό με τον ν.4336/15 (γ’ μνημόνιο) αναφορικά με τα ισχύοντα σε περίπτωση πρόωρης αποχώρησης από το Δημόσιο με μειωμένη σύνταξη.
    Ο ν.3865/10 προέβλεπε ότι όσοι είχαν συμπληρώσει 25ετία το 2010 συνταξιοδοτούνται στο 60ο έτος (άνδρες) και στο 55ο (γυναίκες). Με τις ίδιες προϋποθέσεις το 2011 (25ετία και με την χρήση πλασματικών ετών) άνδρες και γυναίκες συνταξιοδοτούνται στο 56ο έτος, ενώ με 25ετία το 2012 στο 58ο. Έκτοτε κανείς δεν «βγαίνει» προ του 62ου έτους.
     Ακολούθως με το γ’ μνημόνιο, με τον οποίο αυξήθηκαν όλα τα μεταβατικά όρια ηλικίας για συνταξιοδότηση, αλλά δεν αναφέρεται η περίπτωση όσων είχαν 25ετία μέχρι το 2012 στο δημόσιο…
    Άρα, όσοι και όσες είχαν 25ετία την προαναφερθείσα τριετία (2010-12) μπορούν να εξέλθουν του εργασιακού βίου μόλις συμπλήρωναν την κατάλληλη ηλικία. Μέρι ποια χρονολογία όμως;
Παράδειγμα
    Για παράδειγμα, άνδρας γεννηθείς το 1966 που είχε χρόνο στον ιδιωτικό τομέα από το 1990 και ακολούθως διορίστηκε στο Δημόσιο, αναγνωρίζει 4 πλασματικά έτη το 2011, συμπλήρωνε 25ετία και κατοχυρώνει το 56ο έτος για πρόωρη έξοδο. Φέτος που συμπλήρωσε την προαναφερθείσα ηλικία, κατέθεσε αίτηση και αποχώρησε, αναμένοντας την συνταξιοδοτική πράξη.
    Πλην όμως στο γ’ μνημόνιο (ν.4336/15) υπάρχει ρητή αναφορά ότι κανείς δεν συνταξιοδοτείται προ του 62ου έτους εάν συμπληρώνει τις προϋποθέσεις μετά την 1/11/2022.
    Στο παράδειγμά μας, ο εν λόγω υπάλληλος θα συνταξιοδοτούνταν όποτε ήθελε εάν είχε γεννηθεί το 1965, άρα θα γινόταν 56 το 2021 και θα μπορούσε από πέρυσι να συνταξιοδοτηθεί…
Όμως το γ’ μνημόνιο απαγορεύει τη συνταξιοδότηση προ του 62ο από φέτος…
    Αντί λοιπόν το υπουργείο Εργασίας να έρθει εγκαίρως και να αποσαφηνίσει τι ισχύει, ώστε και οι εργαζόμενοι του δημοσίου να προγραμματίσουν την επαγγελματική τους διαδρομή, άφησε τους υπαλλήλους να καταθέτουν σωρηδόν αιτήσεις συνταξιοδότησης.
   Ωστόσο, η Γενική Διεύθυνση Συνταξιοδότησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (τίμημα του ΕΦΚΑ) αντέδρασε, δεν εξέδωσε καμία σύνταξη και παρέπεμψε το όλο θέμα στο υπουργείο Εργασίας.
Η νομική υπηρεσία του οποίου δικαιώνει τον ΕΦΚΑ…
     Έλα όμως που σε προεκλογικό χρόνο η κυβέρνηση δεν μπορεί να ζητήσει την ανάκληση των παραιτήσεων των συγκεκριμένων υπαλλήλων, ενώ δεν μπορεί να σταθεί και τροπολογία στη Βουλή για την δικαίωση όσων κατέθεσαν αίτηση (υπερ)πρόωρης συνταξιοδότησης, ενώ οι εργαζόμενοι στα Βαρέα και Ανθυγιεινά του ιδιωτικού τομέα συνταξιοδοτούνται αναποδράστως στο 62ο έτος της ηλικίας…
     Οι ασφαλισμένοι παραμένουν όμηροι της κυβερνητικής αβελτηρίας και των επιδιώξεων άντλησης κομματικής πελατείας…
ΠΡΟΣΟΧΗ!
- Οι αμφισβητήσεις για την πρόωρη συνταξιοδότηση με 25ετία στο 56ο ή 58ο έτος δεν επηρεάζει την «έξοδο» με 35ετία, συμπληρωμένη μέχρι 31/12/21, προ του 62ου έτους.
- Τα πλασματικά έτη για την συμπλήρωση της 25ετίας την διετία 2011-12 και της 35ετίας (στρατός, τέκνα γεννηθέντα μετά το 2000) μπορούν να αναγνωριστούν με αίτηση κατατεθείσα και φέτος, πλασματικά που εφαρμόζονται σε παρελθόντα χρόνο και συμπληρώνουν τα κατά περίπτωση ηλικιακά όρια.

Γράφει ο    ieidiseis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: