Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ: ΝΟΜΙΜΗ η ΠΕΡΙΚΟΠΉ του ΕΦΑΠΑΞ.

              «Κουτσουρεμένο» θα εισπράξουν το εφάπαξ εκατοντάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι (και όχι μόνο), καθώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε -σύμφωνα με πληροφορίες- συνταγματικά ανεκτό το «γενναίο κούρεμα» που επέφεραν στα εφάπαξ οι νόμοι 4024/11 και 4093/12.
         Μετά την απόφαση του ΣτΕ εκατοντάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι θα εισπράξουν «κουτσουρεμένο» το εφάπαξ
       Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η Ολομέλεια ΣτΕ σε «κεκλεισμένων των θυρών» διάσκεψή της στο πλαίσιο σχετικής «πιλοτικής» δίκης έκρινε, κατά πλειοψηφία, ότι δεν παραβιάζονται θεμελιώδεις διατάξεις του Συντάγματος από το διπλό «κούρεμα» που οδήγησε στη μείωση του εφάπαξ μίας εκπαιδευτικού κατά 15% με τον Ν. 4024/11 και κατά 22,67% με τον Ν. 4093/12.
        Η διπλή αυτή περικοπή κρίθηκε μάλιστα συνταγματικά ανεκτή, κατά πλειοψηφία, παρά το γεγονός ότι όταν αποχώρησε η υπάλληλος (τον Αύγουστο του 2010) δικαιούτο πλήρες το εφάπαξ, αλλά το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) της το κατέβαλε σχεδόν με 3ετή καθυστέρηση (τον Ιούνιο του 2013), με συνέπεια να την προλάβουν οι νομοθετικές αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού και οι μεγάλες μειώσεις του εφάπαξ (εισέπραξε 31.267,81€, αφού της αφαίρεσαν άλλα 16.301,91€ που κανονικά δικαιούτο με το νομοθετικό πλαίσιο που ίσχυε όταν έφυγε από την ενεργό δράση).
         Το σκεπτικό της απόφασης (θα γίνει γνωστό όταν δημοσιευθεί επίσημα περίπου σε 2-3 μήνες) βάζει «φρένο» στις αξιώσεις χιλιάδων υπαλλήλων που βρίσκονται σε αναμονή για την είσπραξη του εφάπαξ που θα είναι και «με δικαστική βούλα» οπωσδήποτε μειωμένο. Η απόφαση μπορεί να δημιουργήσει αρνητικό προηγούμενο και για τις αντίστοιχες περικοπές εφάπαξ σε άλλα Ταμεία.
         Δικαστικοί κύκλοι αφήνουν να εννοηθεί ότι οι δύο πρώτες περικοπές κρίθηκαν συνταγματικά ανεκτές στο πλαίσιο της λογικής των σχετικών μνημονιακών ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση της μεγάλης δημοσιονομικής κρίσης και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών ταμείων. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να «μπλοκαριστεί» μία επόμενη προσπάθεια περικοπής των εφάπαξ, ιδίως όταν συνδυάζεται με πολυετή καθυστέρηση καταβολής του.
         Οι ελπίδες των δημοσίων υπαλλήλων (και όχι μόνο) στρέφονται πλέον στο Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς κλιμάκιό του είχε θέσει ζήτημα αντισυνταγματικότητας για την περικοπή εφάπαξ που είχε γίνει σε υπάλληλο στην περιφέρεια και αναμένονταν αναλυτικές διευκρινίσεις (γύρω από την ανταποδοτικότητα συγκεκριμένων εισφορών) για να κριθεί εάν το θέμα θα λυθεί από την Ολομέλεια ΕΣ.
Σ        ε περίπτωση που γίνει κάτι τέτοιο και το ΕΣ αποφανθεί ότι η περικοπή είναι αντισυνταγματική (ή εφόσον υπάρξει αντίστοιχη κρίση και του Αρείου Πάγου, εάν τεθεί το θέμα και στα πολιτικά δικαστήρια, όπως είχαν κάνει παλαιότερα τραπεζικοί υπάλληλοι που δικαιώθηκαν), τότε η υπόθεση θα παραπεμφθεί για οριστική κρίση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, που αποφαίνεται για τη σύγκρουση ανάμεσα στα ανώτατα δικαστήρια σε θέματα ερμηνείας του Συντάγματος.
ΔΕΚΑΔΕΣ ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ «ΠΙΛΟΤΙΚΗ» ΔΙΚΗ
«Μπλόκο» και σε αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις
          Στην επίμαχη «πιλοτική» δίκη που έγινε τον περασμένο Μάιο στην Ολομέλεια ΣτΕ λόγω σπουδαιότητας (για να δοθεί κατευθυντήρια γραμμή σε όλα τα διοικητικά δικαστήρια όπου εκκρεμεί «μπαράζ» αγωγών) άσκησαν παρεμβάσεις περισσότεροι από 600 συνταξιούχοι, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτικών Συνταξιούχων κ.λπ. υποστηρίζοντας και αυτοί ότι η περικοπή των ν. 4024/11 και 4093/12 παραβιάζει τις συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν την ισότητα στα δημόσια βάρη, την αρχή της αναλογικότητας, το κοινωνικό κράτος δικαίου, την ασφαλιστική κάλυψη των πολιτών, την εμπιστοσύνη του πολίτη προς το κράτος αλλά και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια σε σχέση και με το επίπεδο διαβίωσης.
      Με την προσφυγή της «πιλοτικής» δίκης και τις παρεμβάσεις τέθηκε επίσης ζήτημα παραβίασης και του 1ου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ (Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), γιατί περιορίστηκε αναδρομικά το περιουσιακό δικαίωμα που είχε κατοχυρώσει η υπάλληλος για να εισπράξει πλήρες εφάπαξ, όπως προβλεπόταν κατά τον χρόνο της αποχώρησής της.
         Μάλιστα για τον λόγο αυτό είχε ζητηθεί από το ΣτΕ, πέρα από την αξίωση καταβολής 16.301,91€ (ως υλική ζημιά από τη διαφορά υπολογισμού του εφάπαξ) να επιδικαστεί και χρηματική ικανοποίηση 5.000€ λόγω ηθικής βλάβης. Κι αυτό γιατί με την καθυστέρηση πληρωμής, τις διπλές περικοπές, τον κίνδυνο επέλευσης νέων μειώσεων, προκλήθηκαν στη συνταξιούχο εκπαιδευτικό άγχος, αγωνία, ταλαιπωρία, στενοχώρια. Ωστόσο, η κρίση υπέρ της συνταγματικότητας «έκλεισε» την προοπτική μιας τέτοιας αποζημίωσης και για τις υπόλοιπες εκκρεμείς υποθέσεις.
        Αντίθετα, μειοψηφία της Ολομέλειας έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η διπλή περικοπή των ν. 4024/11 και 4093/12, αφού παραβίασε τα «γεννημένα» περιουσιακά δικαιώματα της υπαλλήλου, λόγω και της καθυστέρησης καταβολής του εφάπαξ.
         Στην πιλοτική δίκη η πλευρά των συνταξιούχων τόνισε ότι έχει επέλθει υπέρμετρη, άδικη και δυσανάλογη οικονομική επιβάρυνση σε μια ευπαθή πληθυσμιακή κατηγορία πολιτών, καθώς για άλλους ανατράπηκε πλήρως ο οικονομικός προγραμματισμός τους, ενώ για άλλους παραβιάστηκαν τα συνταγματικά όρια της αξιοπρεπούς διαβίωσης. Το Δημόσιο είχε υποστηρίξει τη συνταγματικότητα των περικοπών, ενώ οι εκπρόσωποι του ΤΠΔΥ είχαν τονίσει σχετικά με τις καθυστερήσεις ότι «ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος».
Αναδημοσίευση από το ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: