Λοιμώξεις
Δεν γινόταν συστηματική καταγραφή λοιμώξεων που θα μπορούσαν να προληφθούν με τη συμμόρφωση σε συγκεκριμένες πρακτικές (υγιεινή των χεριών, τήρηση διαδικασιών για την τοποθέτηση ή διαχείριση παρεμβατικού εξοπλισμού), ούτε συστηματικός και ουσιώδης έλεγχος της χρήσης των αντιμικροβιακών παραγόντων. Παρατηρήθηκε αδυναμία εφαρμογής μέτρων πρόληψης λοιμώξεων και απομόνωσης των περιστατικών με λοίμωξη ή αποικισμό από πολυανθεκτικά παθογόνα λόγω υπερπληρότητας και υπέρβασης στην κάλυψη της δυναμικότητας ορισμένων νοσοκομείων.
Ανθρώπινο δυναμικό
Υπάρχουν τμήματα και κλινικές με 150% πληρότητα και άλλα που λειτουργούν με πληρότητα πολύ χαμηλότερη του 50%.
Ανεξαρτήτως των πανθομολογούμενων ελλείψεων παρατηρήθηκαν αποκλίσεις στην κατανομή του υπάρχοντος προσωπικού ακόμα και σε επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ποσόστωση των νοσηλευτών (ΠΕ/ΤΕ) στο σύνολο του νοσηλευτικού προσωπικού (όπου συμπεριλαμβάνονται και βοηθοί νοσοκόμοι). Από μελέτες έχει φανεί ότι όταν το ποσοστό των νοσηλευτών είναι πάνω από 60% τα αποτελέσματα είναι πολύ καλύτερα σε επίπεδο ασφάλειας της παρεχόμενης φροντίδας. «Αν και το ποσοστό αυτό με μικρές σχετικά αποκλίσεις τηρείται στα νοσοκομεία, ωστόσο υπάρχουν περιπτώσεις που οι νοσηλευτές είναι συγκεντρωμένοι σε συγκεκριμένες κλινικές ή και σε συγκεκριμένες βάρδιες. Βλέπουμε πληθώρα νοσηλευτών ΠΕ σε τμήματα όπου δεν χρειάζεται να είναι τόσο πολλοί, και υποστελέχωση σε άλλα πιο “βαριά” τμήματα», επισημαίνει η κ. Καϊτελίδου.
Λίστες χειρουργείων
Εμφανίζονται εκκρεμή περιστατικά έως και διετία ανά ειδικότητα, δεδομένου ότι δεν πραγματοποιείται επικαιροποίηση της λίστας για περιστατικά που πιθανότατα έχουν ήδη πρόσβαση στο σύστημα σε άλλη υγειονομική μονάδα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η λίστα να μην αποτυπώνει σε όλες τις περιπτώσεις τις πραγματικές ανάγκες ζήτησης. Επίσης, δεν υπάρχει συγκεκριμένος αλγόριθμος προγραμματισμού μεταξύ λίστας και έκτακτων περιστατικών. Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του ΟΔΙΠΥ, απαιτούνται διαδικασίες ελέγχου στην εφαρμογή κριτηρίων προτεραιοποίησης των περιστατικών που εγγράφονται στη λίστα χειρουργείου ώστε να μην προκύπτουν ζητήματα «διάκρισης».
Υποδομές
Σε πολλές περιπτώσεις δεν γίνονται προληπτικές συντηρήσεις και περιοδικοί έλεγχοι στις υποδομές και τον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό. Οι τεχνικές υπηρεσίες δεν τηρούσαν καν πλάνο συντήρησης του εξοπλισμού στο οποίο αναφέρεται πότε έγινε η τελευταία εργασία και πότε θα πρέπει να γίνει η επόμενη. Σε κάποια νοσοκομεία παρατηρήθηκε απουσία καλά δομημένου πιστοποιημένου συστήματος πυρασφάλειας. Ενα πρόβλημα που εντοπίστηκε ήταν και η αποθήκευση παλιών παροπλισμένων μηχανημάτων σε χώρους των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών ή ακόμα και μέσα σε χειρουργικές αίθουσες.
Ταυτοποίηση
Η ορθή ταυτοποίηση ασθενών αποτελεί έναν από τους 6 διεθνείς στόχους για την αποφυγή σφαλμάτων. Τα περισσότερα νοσοκομεία έχουν υιοθετήσει αυτήν την πρακτική μετά τη διαδικασία που εισήγαγε ο ΟΔΙΠΥ (βραχιόλι ασθενούς), αλλά απουσιάζει η συστηματοποίηση και ελεγχόμενη εφαρμογή της διαδικασίας. Μάλιστα υπήρξε νοσοκομείο όπου στο 64,3% των ασθενών δεν εφαρμόζονταν αυτές οι διαδικασίες, παρότι είχαν δοθεί οδηγίες από τον περασμένο Μάρτιο. Παρατηρήθηκε μη αποδεκτό (με βάση τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας) ποσοστό ασθενών με κατακλίσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της νοσηλείας. Οπως τονίζει η κ. Καϊτελίδου, «μέσα από τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης και της αξιολόγησης των νοσοκομείων, ο ΟΔΙΠΥ στοχεύει να διαμορφώσει ένα σύστημα μέσω του οποίου οι ίδιες οι υπηρεσίες υγείας θα είναι αρμόδιες για τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών τους. Θέλουμε να συμβάλλουμε στην εγκαθίδρυση μιας κουλτούρας μέτρησης και αναφοράς των δεικτών ποιότητας και της διασφάλιση της συμμόρφωσης στα πρότυπα ποιότητας. Δεν είναι ο στόχος μας να βρούμε ποιος φταίει, αλλά τι φταίει. Δηλαδή ποια διαδικασία δεν υπάρχει ή δεν τηρείται και οδηγούμαστε σε συστηματικά λάθη κατά τη φροντίδα των ασθενών».
Ειδικότερα, στην ερώτηση εάν έχουν κάποιον επαγγελματία υγείας που να είναι υπεύθυνος για τον συντονισμό της φροντίδας στις υπηρεσίες υγείας που χρησιμοποιούν, το 57,23% των συμμετεχόντων απάντησε αρνητικά, το 37,86% θετικά και το 4,91% δεν απάντησε. Στο ίδιο πλαίσιο το 12,75% των συμμετεχόντων εκτιμά ότι η φροντίδα υγείας που λαμβάνει δεν είναι οργανωμένη με τρόπο που να τους εξυπηρετεί και το 29,6% δηλώνει «λίγο ικανοποιημένο» σε αυτόν τον τομέα.
Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα (44,58%) βρέθηκαν στη θέση να πρέπει να επαναλάβουν κάποια πληροφορία σχετικά με την υγεία τους η οποία θα έπρεπε να αναγράφεται στον φάκελο υγείας τους.
Σχεδόν ένας στους επτά ασθενείς που συμμετείχαν στη μελέτη (13,6%), απάντησε ότι πολύ συχνά ή πάντα δεν αναζήτησε φροντίδα για κάποιο πρόβλημα υγείας που αντιμετώπιζε ή δεν έλαβε συνταγή για φάρμακο, λόγω του οικονομικού κόστους.
Στο 22,6% τυχαίνει συχνά να μην αναζητεί φροντίδα αν και αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα υγείας, λόγω της δυσκολίας μετάβασης σε δομή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. «Μερικές φορές» αμέλησε λόγω δυσκολίας πρόσβασης σε Κέντρο Υγείας την επίσκεψη σε γιατρό το 24% των συμμετεχόντων.
Πέννυ Μπουλούτζα https://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου