Μειωμένη σύνταξη με 40 χρόνια δουλειάς και ηλικία άνω των 62 ετών βγάζει σε ορισμένες περιπτώσεις ο ΕΦΚΑ.
Παρά το γεγονός ότι ο εν λόγω ασφαλισμένος συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις προκειμένου να πάρει ολόκληρη (και σχετικά… καλή) σύνταξη, μέσω της διαδικασίας της fast track εκκαθάρισης των εκκρεμών αιτήσεων, τελικά του καταβάλλονται μειωμένες συντάξεις.
Πρόκειται για τους ασφαλισμένους οι οποίοι έχουν διαδοχικό χρόνο ασφάλισης και, προκειμένου να εκδοθεί σχετικά νωρίς η σύνταξη, ο τελευταίος απονέμων φορέας την εκκαθαρίζει μόνο με τον χρόνο ασφάλισης σε αυτόν. Δεν επικοινωνεί δηλαδή με τα άλλα ταμεία (τα οποία ενσωματωθήκαν στον ΕΦΚΑ) και στα οποία είχε χρόνο ασφάλισης ώστε να λάβει την (πλήρη) σύνταξη που δικαιούνται….
Αποτέλεσμα, να εμφανίζεται μικρότερος χρόνος ασφάλισης από τον πραγματικό. Κατά συνέπεια να μην πληρούνται, τυπικά, οι προϋποθέσεις χορήγησης πλήρους σύνταξης γήρατος (με 40 έτη στο 62ο έτος, ή με 35ετία πριν το 62ο όπως ίσχυε μεταβατικά για τα έτη 2015-2021, για τους εργαζόμενους στο δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα).
Ωστόσο, και καθώς η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί σύνταξη εντός 3μήνου, ο τελευταίος φορέας (π.χ. το ΙΚΑ ή το δημόσιο): α) δεν επικοινωνεί με τα άλλα συμμετέχοντα ταμεία και β) δεν απορρίπτει τις αιτήσεις για κύρια σύνταξη. Δέχεται δηλαδή σαν αληθή τον ισχυρισμό του ασφαλισμένου για διαδοχικό χρόνο ασφάλισης (π.χ. ΙΚΑ και δημόσιο, ή ΟΑΕΕ και Τράπεζα), αλλά δεν ενσωματώνει αυτόν τον ισχυρισμό στον υπολογισμό του χρόνου ασφάλισης. Και, εν τέλει, δίνει μειωμένη σύνταξη...
Κατ' αυτόν τον τρόπο και η κυβέρνηση εμφανίζεται να… τηρεί τις υποσχέσεις της για γρήγορη εκκαθάριση των αιτήσεων και ο ΕΦΚΑ να κήδεται των συμφερόντων του δημοσίου…
Τρία στάδια
Κατά συνέπεια έχουμε διαδοχικά τρία στάδια μειωμένων αποδοχών (και ταλαιπωρίας των ασφαλισμένων), χωρίς να έχει επιτευχθεί ο βασικός στόχος να εξυπηρετούνται οι ασφαλισμένοι: αρχικά έδιναν προσωρινή σύνταξη, μετά οδηγηθήκαμε στην προκαταβολή σύνταξης και τώρα στη μειωμένη σύνταξη.
Ωστόσο, η όλη διαδικασία:
- Οδηγεί σε μειωμένη σύνταξη και όχι πλήρη. Δημάδη οι αποδοχές είναι «κουτσουρεμένες» τόσο στο ποσό της εθνικής σύνταξης, επί της οποίας επιβάλλεται πέναλτι 6% για κάθε χρόνο πρόωρης εξόδου και έως 30% ή 115 ευρώ), όσο και κατά το ποσό της ανταποδοτικής, αφού ο ανώτατος συντελεστείς (50,5% επί του μέσου μισθού/αποδοχών από το 2002 μέχρι την ημέρα της αίτησης συνταξιοδότησης), δίνεται μόνο με 40 έτη ασφάλισης. Ενώ για κάθε χρόνο που υπολείπεται επέρχεται μείωση 2,5 μονάδων. Ασχέτως εάν αυτός ο χρόνος ήδη υπάρχει, αλλά σε ένα... διπλανό γραφείο το οποίο αδυνατεί να επικοινωνήσει με κάποιον/οποιοδήποτε τρόπο με τον απονέμοντα ασφαλιστικό οργανισμό ώστε να εκδοθεί μια πλήρης σύνταξη…
- Ο συνταξιούχος υποχρεούνται να επανέλθει αναζητώντας τον συνολικό χρόνο ασφάλισης προκειμένου να λάβει πλήρεις αποδοχές. Κάτι που μπορεί να γίνει μετά από 3 ή 5 χρόνια. Τότε, ναι μεν θα λάβει αναδρομικά τις εν λόγω… διορθώσεις, αλλά θα φορολογηθεί επιπλέον για το πρόσθετο εισόδημα που... απέκρυβε για όλα αυτά τα χρόνια.
Προβλήματα με επικουρική-εφάπαξ
- Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί οι ασφαλισμένος να υποχρεώθηκε να αναγνωρίσει πρόσθετο πλασματικό χρόνο στον τελευταίο/απονέμοντα φορέα ώστε να συμπληρώσει τις ελάχιστες προϋπόθεσες χορήγησης της… μειωμένης σύνταξης. Πλασματικός χρόνος που δεν χρειαζόταν εάν είχε προσμετρηθεί ο χρόνος της διαδοχικής ασφάλισης.
- Δεν μπορεί να καταθέσει αίτηση για επικουρική ή για το εφάπαξ τις περιπτώσεις που το ύψος της κύριας σύνταξης συνυπολογίζεται για τις πρόσθετες αυτές παροχές…
- Ο ασφαλισμένος νοιώθει αδικημένος από μια τέτοια μεταχείριση μετά από 35 ή 40 χρόνια αγόγγυστων πληρωμών.
Και όλα αυτά γιατί ακόμη δεν μηχανογραφήθηκε ο χρόνο ασφάλισης (σ.σ. χωρίς να απαιτούνται και τα πρόσθετα στοιχεία που έχουν σχέση με τις αμοιβές και τα ασφάλιστρα), πριν το 2002. Και δεν κατέστη εφικτό να «κουμπώσουν» τα πληροφοριακά συστήματα των επιμέρους ταμείων, ώστε τα αρχεία όλων των ασφαλισμένων να βρίσκονται «on line»…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου